Baal jij er ook van dat jouw goede voornemens nog steeds in de ijskast staan? Ontdek hoe jij niet langer uitstelt, maar vandaag nog begint! P.s. Het lezen van dit blog kost je waarschijnlijk meer tijd dan het van start laten gaan van jouw nieuwe project!

Je goede voornemens

Eind vorig jaar dacht je nog, laat ik de resterende coronaperiode maar positief benutten en nu echt beginnen met dat ene goede voornemen. Of je nu een paar kilo kwijt wilt, je huis wilt opruimen, dat boek wilt gaan schrijven of meer tijd voor jezelf wilt creëren. Het is alweer april en grote kans dat jouw nieuwe project zich nog steeds alleen in jouw hoofd afspeelt. Oké, elke actie begint met een gedachte. Maar zonder actie, geen resultaat. Hoe krijg jij jezelf zover dat je overgaat van de denkstand naar de doestand? Deze tips helpen je om nu echt te gaan doen.

  1. Stel een plan op en schrijf het op

Wat is je doel? Waarschijnlijk heb je hier al lang over nagedacht, maar schrijf het op! Iets uitschrijven maakt je plan echter. Het maakt je voornemen urgent en tegelijkertijd geeft het overzicht en rust. Dit is wat jij graag wilt!

Dus, pak pen en papier en schrijf op wat je wilt bereiken. Wat is jouw missie? Wat wil jij over een jaar bereikt hebben? Schrijf ook op waar je nu staat. Schrijf vervolgens op wat er nodig is om dat dat doel te bereiken. Wat heb je precies te doen? Hoeveel tijd gun je jezelf? En, als het een investering vergt, hoeveel geld heb je nodig om jouw doel te bereiken?

  1. Begin vandaag

Dan de belangrijkste tip in dit rijtje, begin vandaag. Wel eens gehoord van de uitdrukking “begin er mee, en het komt af”? Het is echt zo. Neem je verantwoordelijkheid, niet gisteren, niet morgen, maar vandaag. Wat kan jou dichter bij jouw doel brengen, hoe klein ook? DOE HET NU.

Hoe onbereikbaar jouw doel ook lijkt te zijn, blijf niet hangen in je hoofd, maar steek gewoon van wal. Neem je verantwoordelijkheid en begin vandaag.

  1. Doe het klein

Begin vandaag, maar doe het klein, heel klein. Stop met het alles-of-niets principe. Begin niet aan crash diëten. Houd op met voornemens te stellen om de zolder in een weekend spic en span te maken. Of nog erger, een voornemen onder het motto het-moet-meteen-perfect principe.

Nee, keep it simple, wees niet te perfectionistisch en houd het vooral klein. Ga niet te ver buiten je comfortzone. Bereik grote doelen, met kleine stappen. Houd het bij dat kleine doel vandaag, de rest mag je loslaten.

Wil je afvallen? Gooi het eerste hapje van je boterham weg en eet de rest van de boterham lekker op, net als normaal. Het begin is gemaakt!
Wil je je huis opruimen? Zet na het avondeten de kookwekker op 10 minuten en begin op te ruimen en stop na die 10 minuten. Morgen weer een dag.
Wil je een boek schrijven? Verzin een naam voor je hoofdpersoon, noteer 2 unieke kenmerken van dit karakter en ben daar tevreden mee voor vandaag. Houd een notitieblokje op zak voor het geval je een goede ingeving krijgt voor morgen.
Wil je meer tijd voor jezelf creëren? Streep vandaag 1 klein ding van je to do list. Lees een keer niet het nieuws en besteed die paar minuten als jouw me-time. Ga ongegeneerd lummelen en geniet er van.

De enige die jou weerhoudt om te gaan doen ben jij zelf. De weerstand die jij voelt om in actie te komen creëer je namelijk zelf. Of liever gezegd, jouw brein creëert die weerstand. Je brein houdt niet van verandering en probeert op elk mogelijke manier het verleden in stand te houden en jou te weerhouden van nieuwe ervaringen. Je brein is jouw innerlijke saboteur.

De oplossing? Houdt het klein. Zet zulke ieniemienie kleine stapjes richting je doel, dat ze bijna te belachelijk voor woorden lijken. Je brein zal zich niet bedreigd voelen en jouw interne criticus zal niet in de weerstandsmodus komen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Ik zal een voorbeeld noemen. Ook ik had in december een goed voornemen, mijn buikspieren. Als redelijke fanatiekeling in de sportschool vond ik al langere tijd dat ik wat meer aan mijn buikspieren moest doen. Eén probleem, het is mijn minst favoriete krachtoefening. Vaak komen de buikspieren aan het einde van het lesuur aan bod en sjoemel ik met de afronding. Ik ben dan vaak niet meer gemotiveerd en mijn inzet, en daarmee het resultaat, is daar evenredig naar. Toen de sportlessen door de aangescherpte coronamaatregelen niet meer fysiek doorgingen had ik mijzelf zodoende voorgenomen om nu eens echt mijn focus te verleggen naar mijn buikspieren.
Maar hoe ging ik dat aanpakken? Ik had mezelf kunnen voornemen om 3x per week een buikspierkwartier te doen. Fanatiek aan de gang gaan en snel resultaat boeken. Maar waarschijnlijk ook weer snel afhaken. Ik realiseerde mij dat iedere keer als ik het kwartier niet zou volmaken of zelfs niet eens aan het kwartier zou beginnen, mij dat een hoop teleurstelling en demotivatie zou opleveren. En inhalen ging ik het dan zeker niet. Zeker niet nu de sportscholen gesloten zijn en niemand mij zal motiveren de draad weer op te pakken.

Met de ieniemienie methode in mijn achterhoofd, besloot ik het volgende te doen. Ik besloot mezelf fit te houden, “normaal” onderhoud te plegen aan mijn lichaam, door 3x per week “normaal” te sporten, met of zonder buikspieroefeningen. Dat is al een hele prestatie op zich in deze gekke tijd bedacht ik. Daarnaast besloot ik om elke dag 1 minuut buikspieroefeningen te doen. 1 minuut simpele rechte of schuine crunches of een plank. That’s it. Ik moest er zelf wel om gniffelen. Het leek me namelijk niet erg bevredigend. Wat zou een minuutje nu voor resultaat kunnen opleveren? Maar vol te houden leek het me wel, dus ik begon er aan.

  1. Doe het elke dag

Houd vol. Doe elke dag iets wat je dichter bij je doel brengt. En herhaal dingen. De kracht van herhaling is geweldig. Je brein heeft tijd nodig om aan nieuwe gewoontes te wennen, maar éénmaal gewend zijn de resultaten blijvend. Dat is wat je wilt. Want ooit verdwijnt je motivatie. Maar je brein houdt van hetgeen zij kent. Is een nieuwe gewoonte eenmaal een routine, dan wil je brein dat vast houden. Creëer dus nieuwe gewoontes door simpelweg kleine dingen aan je patroon te veranderen, consequent te herhalen, en je brein doet de rest.

Inmiddels ben ik een maand of drie aan de gang met mijn dagelijkse buikspierminuut. Ik ben dus zo’n anderhalf uur aan buikspieren verder. Een lachertje al zeg ik het zelf. Niet dat ik van dat uurtje nu direct resultaat in de spiegel zie, maar lekker gaat het wel. Appeltje eitje gaat het zelfs. Af en toe mis ik wel eens een dag en dan moet ik ‘voor straf’ de dag erna twee minuten buikspieren doen. Dan doe ik een minuut normale crunches en aansluitend een minuut planken. En dan ben ik weer bij! Dan ben ik trots op mezelf. Ik houd het vol. En inmiddels moet ik mijn best doen om te stoppen na een minuut, om niet te hard van stapel te lopen. En doe ik nu buikspieren tijdens een normale workout, dan merk ik dat die veel soepeler gaan. Ik krijg er bijna plezier in, in die buikspieren.

En daar ligt mijn blijvende resultaat. Niet zo zeer in het zichtbare effect van die minuut buikspieren, maar in de kracht van herhaling om jezelf nieuwe gewoontes aan te leren. Zodat zij onderdeel worden van je dagelijkse patroon. En over een jaar heb ik toch maar mooi zes uur extra aan buikspieren gedaan. Minstens, want sinds afgelopen week heb ik opgeschaald naar 1 minuut en 10 seconden per dag. Ik moet er nog steeds om lachen. Kom maar op met die six-pack!

  1. Beloon jezelf

Verlies het behalen van je doel niet uit het oog, maar maak er ook niet een doel op zich van. Hoe vaak behaal je nou echt je grootste doelen? En hoelang sta je daar vervolgens bij stil? Hoelang vier jij die grootste momenten nou echt voordat je weer doorgaat naar je volgende project in je leven? Niet lang genoeg om daar een leven lang geluk van te ervaren. Vergeet dus niet om ook, en vooral, te genieten van het proces ernaar toe. Onderweg komen er zoveel kleine successen op je pad. Vier die dan ook! Je krijgt meer zelfvertrouwen en je wordt er gelukkiger van!

Elk pleziertje en elk nuttig moment in je leven. Vier het bewust! Klop jezelf op je schouder na die minuut buikspieren, trakteer jezelf op een stuk taart bij een nieuwe klant, maak een foto van die opgeruimde plank boven je bureau, trek een fles bubbels open als er weer een kilo vanaf is… Waardeer elke kleine overwinning, sta er even bij stil en voel het positieve effect, nu op dit moment. Iets voltooien geeft je voldoening en motiveert je om de volgende taak op te pakken. En dan kom jij ineens in de flow en bereik jij jouw doel onverwachts sneller dan je ooit had gedacht!

Met welk goed voornemen begin jij vandaag? En welke ieniemienie kleine stap past daarbij?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *